Download

BThemes

Get A FREE Hit Counter
 
 
Rabu, 23 Desember 2009

Tembok Besar Cina (China)

Tembok Raksasa Cina atau Tembok Besar Cina (Hanzi tradisional: 長城; Hanzi sederhana: 长城; pinyin: Chángchéng), juga dikenal di Cina dengan nama Tembok Raksasa Sepanjang 10.000 Li¹ (萬里長城; 万里长城; Wànlĭ Chángchéng) merupakan bangunan terpanjang yang pernah dibuat oleh manusia, terletak di Republik Rakyat Cina. Panjangnya adalah 6.400 kilometer (dari kawasan Sanhai Pass di timur hingga Lop Nur di sebelah barat) dan tingginya 8 meter dengan tujuan untuk mencegah serbuan bangsa Mongol dari Utara pada masa itu. Lebar bagian atasnya 5 m, sedangkan lebar bagian bawahnya 8 m. Setiap 180-270 m dibuat semacam menara pengintai. Tinggi menara pengintai tersebut 11-12 m.
Untuk membuat tembok raksasa ini, diperlukan waktu ratusan tahun di zaman berbagai kaisar. Semula, diperkirakan Qin Shi-huang yang memulai pembangunan tembok itu, namun menurut penelitian dan catatan literatur sejarah, tembok itu telah dibuat sebelum Dinasti Qin berdiri, tepatnya dibangun pertama kali pada Zaman Negara-negara Berperang. Kaisar Qin Shi-huang meneruskan pembangunan dan pengokohan tembok yang telah dibangun sebelumnya.
Sepeninggal Qin Shi-huang, pembuatan tembok ini sempat terhenti dan baru dilanjutkan kembali di zaman Dinasti Sui, terakhir dilanjutkan lagi di zaman Dinasti Ming. Bentuk Tembok Raksasa yang sekarang kita lihat adalah hasil pembangunan dari zaman Ming tadi. Bagian dalam tembok berisi tanah yang bercampur dengan bata dan batu-batuan. Bagian atasnya dibuat jalan utama untuk pasukan berkuda Tiongkok.
Tembok Raksasa Cina dianggap sebagai salah satu dari Tujuh Keajaiban Dunia. Pada tahun 1987, bangunan ini dimasukkan dalam daftar Situs Warisan Dunia UNESCO.
Hanya memerlukan waktu lima menit untuk berdiri di Great Wall di Cina dan
Anda akan menyadari Tembok Besar China ini menjadi dari tujuh keajaiban dunia. Meskipun mencakup lebih dari 6.000 kilometer, Great Wall of China. Karena kenyataan yang besar dinding hanya sekitar 30 kaki dilihat seperti yang anda bayangkan.

Pembangunan Tembok Besar di Cina berlangsung selama beberapa abad dan melalui beberapa dinasti. Dinding yang besar, seperti yang kita tahu saat ini, sebenarnya adalah hasil gabungan dari beberapa dinding kecil yang dibangun untuk perlindungan sepanjang tahun.

Pada awalnya, bagian tembok yang dibangun dari kayu dan batu. Belakangan, batu bata, telah dimasukkan ke dalam pembangunan tembok untuk memperkuat dinding dan mempermudah penbangunannya. Ada yang memperkirakan, sepanjang tahun, lebih dari 1 juta Cina meninggal dalam pembangunan Tembok Besar ini.

The Great Wall Of China
Pada 2004, sekitar 2 / 3 bagian Tembok Besar ina ini telah hancur karena pengaruh cuaca, pengembang dan pariwisata. Jika anda mengunjungi tembok ini, Anda akan menemukan bagian yang terdekat yang diperuntukkan sebagai pariwisata. Saat ini, wisatawan dapat berjalan dengan mudah di berbagai bagian dari Great Wall, walaupun mereka tetap disarankan untuk berhati-hati dalam menapaki Tembok Besar Cina ini karena usia dan kondisi bagian-bagian tembok yang berbeda . Hal ini sangatlah diperlukan guna menjamin keselamatan para wisatawan.

Sebelum kunjungan Anda ke Great Wall of China, cobalah baca tips berikut ini:
* Cuaca dan musim merupakan salah satu hal yang penting untuk dipertimbangkan. Pilihlah waktu yang tepat untuk mengunjungi Tembok Besar Cina. Menurut pengalaman, apabila udara terlalu panas di musim panas, sangatlah tidak dianjurkan untuk melakukan perjalanan menapaki Tembok Besar Cina. Perjalanan akan menjadi sangat melelahkan bagi anda di musim seperti ini.
* Berhati-hati-hati ketika berjalan atau menapaki Great Wall di China. Beberapa bagian tertentu kurang mendapat perhatian untuk perawatan sehingga bisa menjadi berbahaya jika tidak berjalan secara berhati-hati.

Bepergian sendiri atau bersama dengan grup perjalanan, perjalanan ke Tembok Besar Cina adalah merupakan salah satu atraksi wisata yang harus anda masukkan ke dalam daftar kegiatan ketika anda berkunjung ke negeri Cina.

Another Information
Orang China berbangga kerana Tembok Besar projek yang paling besar dalam sejarah manusia. Tembok Besar itu berliku-liku, terletak di utara China dan mempunyai pemandangan alam yang unik, sehingga dikunjungi oleh ramai pelanconng China dan luar negara. Pada tahun 1087, Tembok Besar telah disenaraikan oleh UNESCO sebagai warisan budaya dunia.
Tembok besar mulai dibina pada zaman Negara_Negara Berperang lebih 2000 tahun yang lalu, merupakan projek pertahanan pada zaman purba yang paling panjang dan paling besar di dunia.
Sebelum Maharaja Qinshihuang menyatukan China pada tahun 221 sebelum Masihi, banyak negeri di pelbagai tempat di China telah membina Tembok Besar. Setelah Dinasi Qin ditubuhkan, Tembok Besar di pelbagai negeri dihubungkan menjadi "Tembok Besar" tembok pertama yang sepanjang lebih 5 ribu kilometer. Sehingga Zaman Dinasti Han, Tembok Besar sepanjang 10 ribu kilometer.
Tembok besar yang dilawati oleh pelancong kini adalah Tembok Besar yang dibina Pada Zaman Dinasti Ming lebih 700 tahun yang lalu. Lama-kelamaan, kebanyakan Tembok Besar yang dibina pada pelbagai Dinasti tidak utuh. Tetapi, Tembok Besar yang dipelihara dengan agak utuh ialah Tembok Besar yang dibina pada Zaman Dinasti Ming. Ia bermula dari Tembok Gerbang Jiayuguan Provinsi Gansu di barat China, sehingga ke Sungai Yalu di Provinsi Heilungjiang timur laut China, panjangnya lebih 6 ribu kilometer.

Ketua Setiausaha Persatuan Pengkajian Tembok Besar China Encik Dong Yaohui berkata: "Dalam catatan sejarah, Tembok Besar pada Zaman Dinasti Ming sepanjang 6350 kilometer".
Projek utama Tembok Besar ialah tembok yang tinggi dan panjang, ia dibina di puncak yang gunung tinggi atau dataran yang bentuk buminya berbahaya, agar dapat mengadakan pertahanan yang baik. Di atas Tembok Besar, terdapat seratus buah tembok gerbang serta puluhan ribu buah stesen pengesan musuh dan menara pengawal. Pasukan yang mengawal di Tembok Besar akan menggagalkan serangan musuh dengan menggunakan tembok yang tinggi dan kukuh. Banyak pertempuran yang dahsyat dilancarkan di Tembok Besar.
Tembok Besar juga telah mengalakkan pembangunan ekonomi China. Pada masa dahulu, penduduk yang menetap di utara China ialah etnik minoriti nomad, orang bangsa Han yang menetap di daerah tengah China membina Tembok Besar secara berterusan untuk melindungi hasil pertanian dan mencegah rompakan kaum nomad. Encik Dong Yaohui berkata: " Tamadun bangsa China dapat dikekalkan dalam jangka panjang, dan sistem pertanian dapat berkembang dengan cepat, Tembok besar telah memainkan peranan yang amat penting. Ia menjamin perkembangan tenaga produktif yang maju, dan juga menggalakkan perkembangan ekonomi di kawasan nomad, agar pertanian dan ekonbomi kaum nomad mencapai perkembangan yang besar.

Malahan kini, Tembok Besar bukan hanya sebagai kemudahan ketenteraan, ia menjadi salah satu lambang bangsa China. Ia telah menarik ramai pelancong asing. Tembok Gerbang Juyongguan Badaling di pinggir Bandar Beijing, Tembok Gerbang Jiayuguan di Provinsi Gansu serta Tembok Gerbang Huangyaguan Tianjin dn Tembok Gerbang Shanhaiguan Provinsi Hebei sudah menjadi destinasi pelancongan Tembok Besar yang terkenal di China dan luar negara.
Tembok Besar Badaling yang terletak di utara Beijing dipelihara dengan paling utuh, satu tempat yang selesa untuk mendaki tembok besar dan menikmati pemandangannya. Tembok yang tinggi dan kukuh, kebanyakannya dibina dengan batu granit dengan berlatarbelakangkan gunung, ketinggiannya purata kira-kira 8 meter, terdapat sebuah stesen pengesan musuh yang terletak sejauh 200 meter antara satu sama lain.
Pada setiap hari, terdapat ramai pelancong China dan luar negara yang melawat Tembok Besar. Encik Bernas dari Perancis berkunjung ke Tembok Besar buat kali kedua. Beliau berkata: "Ini adalah kali kedua saya melawat Tembok Besar. Ia merupakan salah sebuah tembok yang sangat megah dan paling besar di dunia. Saya berasa terharu dan amat gembira setelah datang ke sini dan tidak akan melupakannya. Walaupun, pada musim sejuk, salji melitupi puncak gunung, tertapi hari tetap cerah. Saya berharap, jika anda berpeluang ke China, jangan lupa melawat Tembok Bersar, dan ia tentu akan meninggalkan kenag-kenangan yang manis.
Dalam masa 10 tahun yang lalu, China melaksanakan projek perlindungan Tembok Besar, membaik pulih sebahagian runtuhan Tembok Besar. Ketua Setiausaha Persatuan Pengkajian Tembok Besar China Encik Dong Yaohui menjelaskan: "Sebagai ratifak yang istimewa, Tembok Bersar tidak boleh disimpan sama seperti bangunan purba yang lain, Oleh itu, kerja perlindungan Tembok Besar perlu kerjasama semua orang dan meningkatkan kesedaran di kalangan semua rakyat untuk melindunginya.

Baca Juga Artikel yang Lainnya!

0 comments:

Poskan Komentar

Get Updates Via E-Mail!

BTricks

 
10 March 2011 - 18:57 IMT
© 2011 Copyright www.jethornet.com Themes By Aditya Bhaskara